150 سال با نوکیاs

شاید کمتر کسی پیدا شود که نام این برند را نشنیده باشد. تمام کسانی که اولین نسل‌های تلفن همراه را تجربه کرده‌اند حتماً یک مدل از این برند را داشته‌اند. اما شاید ندانید که قدمت این شرکت بیش از ۱۵۰ سال است و به سال‌های قبل از جنگ جهانی اول بر می‌گردد.

150 سال با نوکیا

شاید کمتر کسی پیدا شود که نام این برند را نشنیده باشد. تمام کسانی که اولین نسل‌های تلفن همراه را تجربه کرده‌اند حتماً یک مدل از این برند را داشته‌اند. اما شاید ندانید که قدمت این شرکت بیش از ۱۵۰ سال است و به سال‌های قبل از جنگ جهانی اول بر می‌گردد.

موفقیت پس از شکست

این شرکت از آن زمان تاکنون بارها و بارها تا مرز ورشکستگی و انحلال کامل پیش‌رفته است و نکته قابل توجه دوام این برند است که هر بار سقوط را تجربه کرده، باز بلند شده و خود را به اوج رسانده است.

موسس شرکت نوکیا فردی به نام «فردریک ایدستام» است که در سال۱۸۵۶ یک کارخانه کاغذسازی در جنوب فنلاند را راه اندازی کرد و پس از مدتی شعبه دوم خود را در نزدیکی شهری به نام نوکیا در فنلاند بازگشایی کرد. و کار خود را ادامه داد تا این که شرکت به فردی به نام لئو مچلین واگذار شد؛ او فعالیت شرکت را بر روی تولید برق متمرکز ساخت.

جنگ جهانی لعنتی اول

جنگ جهانی اول نخستین رویدادی بود که باعت نوکیا تا مرز ورشکستگی برود. در آن زمان‌ها بود که یک شرکت لاستیک سازی و بعدها یک شرکت کابل سازی نوکیا را خریداری کردند و از ورشکستگی نجات دادند. در فاصله جنگ جهانی اول عمده تولیدات شرکت نوکیا بیشتر شامل دستگاه‌های تنفس برای نظامیان و ارتش بود.

شرکت موبایل نوکیا

پس از پایان جنگ جهانی نوکیا در عرصه‌های مختلفی از  جنگل‌داری گرفته تا تولیدات الکترونیک فعالیت می‌کرد و سپس تمرکز خود را بر روی صنایع مخابرات گذاشت و در سال ۱۹۷۷ فردی به نام «کاری کایرامو» ریاست این شرکت را برعهده گرفت. او فردی بود که تحول عظیمی در نوکیا به وجود آورد و این شرکت اولین تلفن همراه خود را با نام mobira را به جهان معرفی نمود و این شرکت برای اولین بار وارد بازار تلفن همراه شد. کاری کایرامو در سال ۱۹۸۸ به دلایل نامعلومی خودکشی کرد و بدین ترتیب روند پیشرفت نوکیا به طور موقت متوقف شد. البته فروپاشی شوروی به عنوان مشتری طراز اول نوکیا هم در این توقف چندان بی‌تاثیر نبود.

دوران طلایی نوکیا

بعدها یعنی در سال ۱۹۹۲ نوکیا تلاش خود را در زمینه مخابرات و تولید تلفن همراه دو چندان کرد و به تدریج وارد دوران طلایی خود شد. این شرکت در سال ۱۹۹۸ موتورولا را پشت سر گذاشت و به تولیدکننده شماره یک تلفن همراه در جهان تبدیل گشت.

ابتکار دوربین روی موبایل

نوکیا اولین شرکتی بود که بر روی تلفن همراه دوربین نصب کرد. البته در همین سال‌ها بود که رقبایی مثل سامسونگ و آیفون هم ظاهر شدند و با نوآوری‌ها و افزایش امکانات تلفن همراه به تدریج بازار جهانی را تسخیر کرده و نوکیا را بار دیگر با بحران ورشکستگی و کنار گذاشته شدن روبه‌رو کردند.

شرکت نوکیا بدون توجه به نیاز بازار و استقبال مشتریان از گوشی‌های لمسی، این فن‌آوری را چندان مناسب ندانست و معتقد بود باعث افزایش مصرف باطری می‌شود و به جای تولید گوشی‌های لمسی دست به تولید انبوه مدل‌های قدیمی خود زد.

نوکیا دوباره در بازار

نوکیا در این زمان برای جلوگیری از ورشکستگی قراردادهای همکاری با شرکت‌های زیمنس و مایکروسافت بست و تلاش کرد تا خود را دوباره احیا کند‌. در سال ۲۰۱۶ این شرکت با تلاش بسیار و مطالعات و تحقیقات فراوان توانست در اضافه نمودن شبکه 5G به تلفن‌های همراه پیشتاز شود و از فروش تقریبا صفر سال ۲۰۱۵ به فروش یک و نیم میلیون تلفن همراه در سال ۲۰۱۶ برسد و امیدوار است که بتواند به زودی دوران طلایی خود برسد و بار دیگر بازارهای جهانی را احاطه کند.

مطالب مشابه