قصه‌ی تلسکوپ جیمز وبs

اواخر سال 2021 خبر پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" یکی از بزرگترین پروژه‌های ناسا در تمامی شبکه‌ها منتشر شد. اهمیت ماموریت جیمز وب محبوبیت خاصی میان مخاطبان ایجاد کرده و اخبار روزانه آن گزارش می‌شود.

قصه‌ی تلسکوپ جیمز وب

اواخر سال 2021 خبر پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" یکی از بزرگترین پروژه‌های ناسا در تمامی شبکه‌ها منتشر شد. اهمیت ماموریت جیمز وب محبوبیت خاصی میان مخاطبان ایجاد کرده و اخبار روزانه آن گزارش می‌شود.

تلسکوپ جیمز وب ساعت ۱۲:۲۰ روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ از «پایگاه فضایی گویان فرانسه» پرتاب شد این تلسکوپ پس از ۲۷ دقیقه توانست با موفقیت از موشک آریان ۵ جدا شود. طبق گزارشات حدود ۲۹ روز آینده در مدار L2 مستقر شود. L2 یک نقطه پایدار گرانشی در فضا است که به آن « نقطه لاگرانژ زمین-خورشید» گفته می‌شود. موقعیت  L2 در ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین می‌باشد.

اخترفیزیک‌دان ایتالیایی  به نام «جیانلوکا ماسی» توسط یک تلسکوپ رباتیک، سفر جیمز وب در فضا را دنبال می‌کند و فیلم کوتاهی از تصاویر ثبت شده ارائه داده است.

چرا جیمز وب خبرساز شد؟

ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا تلسکوپ فضایی چندمنظوره ساخت. نام تلسکوپ را «جیمز وب» نامیدند، شخصی که در سال‌های 1961 تا 1968 مدیر ناسا و نقش کلیدی در پروژه آپولو داشت. تلسکوپ فضایی جیمز وب را به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل ساخته شده است که مجری ماموریت فلگ‌شیپ ناسا در مبحث اخترفیزیک شود. انتظار می‌رود جیمز وب اطلاعات جدیدی از پیدایش نخستین ابرهای غبار گرفته تا تشکیل منظومه شمسی را در اختیار جهانیان قرار دهد.

مشخصات تلسکوپ جیمز وب

_ دارای دوربینی با وضوح بالا و حساسیت نسبت به مادون قرمز نمونه‌ی اصلاح شده‌ی هابل است.

_ آینه‌ای تلسکوب با قطر ۶٫۵ متر تقریبا سه برابر آینه تلسکوپ هابل است. این آینه از 18 بخش شش ضلعی از جنس بریلیوم با روکش طلا ساخته شده است.

نحوه‌ی کار جیمز وب

جیمز وب علاوه بر رصد  طول موج‌های مرئی، فرابنفش و مادون قرمز همانند تلسکوپ هابل، قادر است طول موج‌های قرمز مرئی تا فروسرخ میانه را نیز رصد کند. نور منتشر شده از اجرام درخشان اولیه، در حال انبساط سفر می‌کند، هنگامی که ما این نور را دریافت می‌کنیم، اصطلاحاً رد شیفت شده (طول موج کشیده) است و نشان می‌دهد جهان اولیه در طیف مادون قرمز قابل بررسی و رصد است.

ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب

ساخت این تلسکوپ سال 1996 استارت خورد تا در سال 2007 پرتاپ شود، ولیکن چنین پروژه‌ای با گذشت چند دهه با مشکلات بسیاری از جمله هزینه‌های گزاف رو به رو بود. سال 2018 با انفجار بخش آفتاب‌گیر تلسکوپ در زمان آزمایش، تحقق آن را به تاخیر انداخت. سرانجام با انجام بررسی‌ها و برنامه‌ریزی مجدد تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ را مناسب برای ارسال در نظر گرفتند.

ویژگی‌های جیمز وب

_طراحی و برنامه جیمز وب به گونه‌ای است که خودش را بدون نیاز به وجود محفظه حرارتی و ذخیره‌سازی برودتی و به کمک ترکیب رادیاتور و سپر حرارتی سرد می‌کند.

_ ناسا تاکید کرده است این تلسکوپ جانشین هابل خواهد شد و نه جایگزین آن.

_جیمز وب مسئولیت تلسکوپ‌های پیش از آن از جمله تلسکوپ کپلر، تلسکوپ اسپیتزر و تلسکوپ هابل را برعهده خواهد داشت.

_ تلسکوپ جیمز وب برعکس تلسکوپ هابل به جای گردش به دور زمین، به دور خورشید می‌چرخد.
 

تکنولوژی
مطالب مشابه