خلاصکی از مرسدس بنزs

مرسدس بنز یکی از پرفروش ترین و لوکس‌ترین خودرو‌های جهان به شمار می‌آید که زیر مجموعه شرکت «دایملر آگ» است که با تولیدات دیگر آن آئودی و ب‌ام‌و و پورشه شناخته می‌شود. این کمپانی که اولین کارخانه تولید خودرو در جهان است که اکنون نزدیک به یک قرن از پایه‌گذاری آن می‌گذرد.

خلاصکی از مرسدس بنز

مرسدس بنز یکی از پرفروش ترین و لوکس‌ترین خودرو‌های جهان به شمار می‌آید که زیر مجموعه شرکت «دایملر آگ» است که با تولیدات دیگر آن آئودی و ب‌ام‌و و پورشه شناخته می‌شود. این کمپانی که اولین کارخانه تولید خودرو در جهان است که اکنون نزدیک به یک قرن از پایه‌گذاری آن می‌گذرد.

وقوع بسیاری از تحولات در صنعت خودروسازی حاصل تلاش مستمر شرکت مرسدس بنز است.

 

فعالیت شرکت مرسدس بنز

کارخانه و دفتر مرکزی واقع در شهر اشتوتگارت آلمان است. این شرکت آلمانی خودروسازی علاوه بر فروش انواع محصولات خودرو، کامیون، اتوبوس، آمبولانس و موتورهای درون‌سوز خدماتی پس از فروش، تعمیرات، بیمه و لیزینگ نیز ارائه می‌دهد. با ثبت فروش بیش از 2.31 میلیون از خودروی سواری در سال 2018، بار دیگر در فهرست اولین تولیدکنندگان ماشین در جهان قرار گرفت.

محصولات این کمپانی در بیش از ۳۰ کارخانه با 173 هزار نفر کارمند در سراسر دنیا تولید می‌شود. مرسدس بنز پس از تویوتا در لیست برندهای ارزشمند خودرو سازی جهان در سال 2020 معرفی شد.

 

مؤسس مرسدس بنز

کارل فریدریش بنز در سال ۱۸۴۴ در کارلسروهه  بدنیا آمد. او پس از اتمام درسش در دانشگاه پلی تکنیک، در چندین کارخانه به عنوان مکانیک کار کرد. در سال 1871 کارگاه صنعتی «کارل بنز و اوت ریتر» را راه انداخت. او اولین ماشین بنزینی دنیا با سه چرخ را در سال ۱۸۸۵ ساخت به این ترتیب اولین خودروی مدرن جهان به نام کارل بنز ثبت شد. همسر بنز رکوردار طولانی‌ترین رانندگی با پیمودن مسافت ۱۰۴ کیلومتر در سال 1888 شد. کارل بنز 5 سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۳ موفق شد اولین خودروی چهار چرخ با قابلیت اکسل را تولید کند. موفقیت‌های دیگر وی عبارتند از موتور دو زمانه، کلاچ، رادیاتور و... .

 

ادغام دو کمپانی بنز و دایلمر

رقیب سر سخت بنز، دایملر با شریک خویش مایباخ تولیدکننده موتورهای گازوئیلی سبک و پرسرعت با قابلیت سوخت درون سوز بودند.

با وقوع جنگ جهانی اول و بحران‌های اقتصادی پس از آن در سال 1926 این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و نام مشترک دایملر-بنز را برگزیدند.

از ادغام دو شرکت دایملر با شرکت بنز اند سی در سال 1926 میلادی نام مرسدس بنز پدید آمد. ابتدا شرکت دایملر مدل 3PS را مرسدس نام‌گذاری کرد؛ از آنجا که فروش این مدل اتومبیل بی‌سابقه بود شرکت تصمیم گرفت نام مرسدس را بر روی تمام خودروهای سواری خود قرار دهد. مرسدس یک واژه اسپانیایی به معنای زیبایی برگرفته از نام دختر تاجر اتریشی، امیل جلینک است که بر روی خودروهای دایملر سرمایه‌گذاری کرده بود.

 

مفهوم لوگو مرسدس بنز

ستاره سه پر مرسدس بنز تغییرات بسیاری بر آن انجام شده تا به شکل امروزی درآمده است. لوگو این برند تسلط این خوردو بر سه پر، آسمان، زمین و دریا را نشان می‌دهد که در حقیقت برتری موتورهای دایملر را تداعی می‌کند.

 

موزه مرسدس بنز

موزه این کمپانی در سال 2006 در اشتوتگارت آلمان ساخته شد. طراحی این موزه با ایجاد فضاهای اتاق‌های «روایت» (Legend) و «کلکسیون» (Collection) تاریخچه اتومبیل‌های شرکت مرسدس بنز از آغاز تا امروز را به نمایش می‌گذارد.

 

کلاس‌بندی خودروهای بنز با نام‌های اختصاصی

از دهه  90میلادی کلاس‌بندی خودروهای کمپانی ترکیبی از حروف و اعداد است که هر کدام به کلاس خاصی اشاره دارد: کلاس A یا بنز دلبر که به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت شهرت دارد. کلاس B نمونه‌ی تکامل یافته کلاس A هست. اقتصادی‌ترین خودروهای مرسدس بنز را کلاس C تشکیل می‌دهد. نسل دوم این کلاس در سال 2002 مجهز به چهار چرخ متحرک است.

کلاس CL یا کوپه‌های لوکس به خودروهای بزرگ و مشهور آن اختصاص می‌یابد. خودروهای کلاس E یا اکونومیک، شامل فقط سدان‌های فول سایز است. خودروهای شاسی بلند و کراس اوور را کلاس G و مدل لوکس آن GL  نام دارند و سری پرچمدار آن با نام کلاس S است.

تکنولوژی
برندها
مطالب مشابه